Archivio Ophen La Mostra virtuale Presentazione critica Biografia Artisti in permanenza Le Mostre svolte Le opere scelte Mail Art Contatti

Biografia e Critica di GUILLERMO DEISLER


torna indietro

GUILLERMO  DEISLER

















 

 

 

 

 
 
 
 
 
 
Guillermo Deisler
Guillermo Deisler è nato a Santiago del Cile nel 1940. Egli viveva in esilio a Halle in Germania orientale , dove morì nel novembre del 1995 .. E’ stato  molto attivo  come artista Mail e poeta visivo . "Nonostante le sue numerose mostre nelle città d'Europa e il gran numero di collezioni private internazionali e istituzionali che attualmente conservano il suo lavoro, l'esule Deisler rimane sconosciuto a molti. Guillermo Deisler ha sviluppato gran parte del suo lavoro all'estero prima in esilio in Bulgaria e poi nella ex RDT dopo il colpo di stato militare nel 1973. Per questo motivo , anche se aveva iniziato il suo percorso artistico in Cile , è stato durante il suo soggiorno in Europa, che il suo lavoro ha raggiunto la piena maturità che la portò a far parte delle collezioni del MOMA di New York e il Centre Georges Pompidou di Parigi, e ora presente presso il Dipartimento di Arti Visive “ Juan Egenau” del Cile. E in moltissimi Archivi di Mail Art sparsi in tutto il mondo.


 
BIOGRAFIA
 
Luis Guillermo  Gonzalez  Deisler ,  Guillermo Deisler  nome d'arte , scrittore e artista visivo . Nato a Santiago il 15 giugno 1940 , è morto il 21 ottobre 1995 a Halle , in Germania.
Tra il 1958 e il 1960 ha studiato presso la Facoltà di Lettere presso l'Università del Cile, dove si è specializzato in ceramica e tecniche di incisione  Era un professore del dipartimento di Arti Visive presso l'Università di Antofagasta, Cile.
Era anche un poeta,  scrittore , autore di  Libri Grrr...y. e di  opere di poesia visiva. Edizioni Wicker fondata nel 1963 , dove ha pubblicato oltre cinquanta titoli di giovani poeti e scrittori con un torchio a mano e xilografie originali.    Il suo  interesse creativo si concentra su esperienze poetiche latino-americano  riuniti sotto il nome di " nuova poesia "  stabilendo attraverso la mail art contatti e scambi con artisti di tutto il mondo.
Dopo essere stato arrestato a Antofagasta , nel 1973 per le sue opinioni politiche , andò in esilio in Francia e  Bulgaria.
Tra il 1970 e il 1993 ha partecipato attivamente al movimento artistico della Mail Art.
Tra il 1986 e il 1995  visse a Halle , in Germania dove ha lavorato come designer e grafico del Teatro dell'Opera di quella città , dove morì dopo una lunga malattia .
Nel 1987 ha iniziato la International Mail Art Project UNI / vers , cartella, poesia visiva e sperimentale. 40 artisti hanno partecipato in ogni cartella con una tiratura di 100 numeri . 35 numeri ,  sono stati acquistati dalla Biblioteca di Sassonia, Dresda , Germania; Schiller Museo Nazionale Marbach , Germania; Hezog Wolfenbütel agosto Biblioteca, Germania State University Library, Frankfurt Main , Germania, Museum of Modern Art di New York , Central George Pomidou e Biblioteca Nazionale di Parigi, Mediateca Ecole des Beaux Arts de la Ville de Paris.
 
 
LA RICERCA  VISIVA
 Nelle sue opere  reinterpreta  il linguaggio quotidiano con la manipolazione grafica artigianale , realizzando opere d'arte che uniscono poesia giocosa e arte visiva. Nelle parole dell'artista: "Cerchiamo non solo  l’ Homo sapiens , ma Homo ludens , l'uomo che gioca”.
 

 Alcune delle sue opere più importanti:


" GRRR ", poesia visiva , Santiago, 1969; " antologia della poesia visiva nel mondo " , Universidad de Cile, Antofagasta , 1971, "Le Cerveux " Polaire Nouvelles Editions , Paris , 1975, "Packaging Poesia, Poesia Visiva , Edizione dell'autore, Plovdiv, Bulgaria ; " Make-up , di poesia visiva , Halle , 1987 e " Unlesbar & Sprachlos «poesia visiva , Halle , 1990, edizione dell'autore.

 

Premi e riconoscimenti

OPERE IN COLLEZIONI PUBBLICHE 

DIVERSE OPERE nel Museo Nazionale di Belle Arti di CHILE,  ARCHIVIO della poesia visiva , Marvin Sackner , Miami , Stati Uniti PARIGI Biblioteca Nazionale, FRANCE BIBLIOTECA della Sassonia, Dresda, Germania Biblioteca di Stato COLLEGE , Francoforte, Germania BIBLIOTECA Herzog August , WOLFENBÜTEL , GERMANIA Art Library , Berlino, Germania SCUOLA DI BELLE ARTI DE PARIS , FRANCE Centre Pompidou , Parigi, Francia MUSEO DI ARTE MODERNA NEW YORK , Stati Uniti Museo di Stato di Moritzburg , Halle / Saale , Germania Médiathèque ECOLE DES BEAUX ARTS DE LA VILLE , PARIS , FRANCE Schiller Museo Nazionale, Marbach, Germania Università di Talca, CILE

  

Premi e Riconoscimenti

Menzione d'onore 1950, Hall ufficiale , Santiago, Chile. 1958 Medaglia di Bronzo nella scultura, Mostra Nazionale di Belle Arti , Santiago, Chile. 1965 Premio per l'Incisione , Fiera del lavoro, Santiago, Chile. 1968 Diploma d'Onore, Dipartimento di Oceanografia, Università del Cile di Antofagasta. 1969 Diploma d'Onore , la Città di Antofagasta, Cile. 1970 Premio del cinema documentario di Cozze Film, Istituto Cileno -Americano, Santiago, Chile.

 

Mostre Personali

 1964 Galleria Vanguard , Santiago, Chile. Bolt Gallery 1965, Santiago, Chile. 1967 Galleria Kraft , Buenos Aires, Argentina. Juan Francisco González Camera 1967, La Serena , Chile. Circolo Italiano 1968, Arica , Cile . Jugoslava Circle 1968, Antofagasta, Cile. 1970 Galleria d'Arte , Segretario Culturale, Paraiba , Brasile. Deisler 1970 , Sala delle Esposizioni , la Casa della Cultura, Ministero dell'Istruzione, Santiago del Cile . 1971 Galleria d'Arte U, Montevideo, Uruguay. 1972 Museo Nacional de Bellas Artes , Santiago, Chile. Isaiah Hall Encina 1973, Antofagasta, Cile. 1988 Wort Bild, Goschenke Halle , Germania. 1989 II Wort Bild Schwarz Georg Buchhandlung , Leipzig , Germania. Gallus 1990 Galerie di Francoforte sull'Oder , Germania. Visuelle Poesie 1990, Museo della Città di Gotha , in Germania. Buchmesse 1990 di Lipsia alternative , in Germania. 1991 Buchmeisse Franlfurter , Germania, Marché de la Poésie , Francia Parigi 1991. 1991 Foire du Livre d'artiste , Uzerche , Francia. ART 1991 Nürnberg, Germania . ART 1991 a Francoforte , Germania. SAGA 1991, Parigi, Francia. 1991 Artist's Boooks Berlino International , in Germania. 1991 Edizioni di testo e grafica ( RDT 1980-1990) Libro del 1991 Biblioteca del Museo della Sassonia, Dresda , Germania. Wiss Allgemeinbibliothek 1991 Potsdam , in Germania. 1997 Museo di Stato di Moritzburg , Halle Saale , Germania. 1997 Galleria Sinne Halle 5ünf , Saale , Germania. 1997 Centre International de Poesie , Marbella , in Francia. 1998 Marktxschössen Gallery, Halle Saale , Germania. 1999 Kitami Museum , in Giappone. 2002 Casa de la Cultura Mexicana Plovdio Vecchio, Bulgaria. 2003 Lux Cine, Halle / SAAE , Germania. 2004 Galleria Zagemeier und Stelzer , Halle / Saale , Germania. 2006 Consiglio di Estensione Culturale dell'Università di Talca , Chile. 2007 esclusivamente Made for You, Puntángeles camera, Valparaíso, Cile .


 

Collettive

1958 Mostra Nazionale di Belle Arti , Santiago, Chile. 1959 Alumni Hall, Facoltà di Belle Arti , Santiago, Chile. 1960 Sesquicentennial Indipendenza Nacional , Santiago, Chile. 1965 American Seconda Biennale d' Incisione, Museo di Arte Contemporanea presso l'Università di Santiago del Cile, Chile. 1966 Artist Guest Museo Nacional de Córdoba, Argentina. 1969 Expo Internazionale di Poesia Avanzata , Taranto , Italia. 1972 II Biennale di latino-americano Stampe, Pratt Center Grafica , New York , USA. Internazionale d'Arte 1972, Pamplona , Spagna. 1972 II Bienal de San Juan Latinoamericano Stampa, Porto Rico , Stati Uniti. 1972 Poesia in Piazza, Gorttaglie , Italia. Poesia Post 1972, Peripapt Villa , Taranto , Italia. 1972 Profilo di Arte Latinoamericana , organizzato da e presentato CAYC III Biennale di Medellin , Colombia, Independence Hall , Quito , Ecuador. Internazionale d'Arte 1972, Pamplona , Spagna. 1972 Istituto di Arte Contemporanea di Lima, Perù. Caraffi Museo Emilio 1972, Cordoba, Argentina. 1972 Arte e centro di comunicazioni CAYC , Buenos Aires, Argentina. 1972 II Bienal de Poesia , Panama. II Sistemi 1972 Internazionale d'Arte , Museo d'Arte Moderna , Buenos Aires, Argentina. 1972 latino americano Grafica : College Ripon, Wisconsin Ripon , USA. 1973 Università del South Dakota, Spirngfield , South Dakota , USA. 1973 State College in California, Hill Dominguez, California, USA. , 1973 Il Antofagasta plastica Creazione, Universidad de Cile, Antofagasta, Chile. 1973 Trans -Art 3, Woolloomooloo , Australia. 2008 Art. 60, Centro di estensione , Università di Antofagasta, Cile. Pratiche sovversive 2009 , Arte in condizioni di repressione politica, 60, 's -80 's- Sud America Europa , Württembergischer Kunstverein , Stuttgart , Germania. 

 





 

Guillermo Deisler´s UNI/vers
Testo di Clemente Padin
http://braumueller.crosses.net/deis_en.html
  
Guillermo Deisler's formation was not very different of that of many young artists who, toward the 60s, were emerging in the scene of the Latin American art, marked to fire by the more important social-political factors in the history of our countries, after the independence struggle of the past century. The Cuban Revolution was the point of departure of nearly all our generation and guided and impelled us in the struggle for eradicating the social differences on behalf of a just and solidary society.
Already, toward 1967, we were exchanging our publications. Deisler was sending me his Ediciones Mimbre and, from Montevideo, I was sending him "Los Huevos del Plata". Afterwards, it would go "OVUM 10". The circuit was completed, by these homes, with the magazines "Diagonal Cero" and "Hexagon" of the Argentine poet Edgardo Antonio Vigo: "Processo" and "Ponto" of the Brazilian processists guided by Wlademir Días-Pino; "La Pata de Palo" edited in Venezuela by the already expired Dámaso Ogaz and the very Cuban "Signs" that was co-ordinating Samuel Feijóo from Santa Clara of Cuba. All were magazines of experimental poetry or of "new poetry", as we were calling it in those days.
In that time, around the end of the 60s, the center of our artistic activity was the controversial question of the languages, above all, of the verbal language. We were attributing to it the adverse function of guaranteeing the regime, by covering with a veil the scars and social malformations that was provoking the outstanding economic system. We were thinking that, through its pristine representation function of the reality, the language was exercising, on the truth, a deformation that was adjusted as a glove to the needs of legitimation of the system; that is to say, it had been converted, not into a communication instrument but into a subordination instrument of the people, to the service of the social sectors that were benefitted from such situation. The truth was no longer the concept adapted to the reality, but was depending on "the elegance in the expression" or on "the authority and power of whom was speaking". It was, precisely, to that activity of denouncing and breaking with the verbal language myth, to which we should dedicate ourselves in the experimental poetry and above all, in the visual poetry.
The first manifestations appear in the cited publications and, in particular, in the expositions of the "Nueva Poesía" that spread these revulsives trends, first in La Plata, Argentina (1968) and, at the following year, in Montevideo, Uruguay. The Experimental Poetry Anthology that with the name of "Poesía Visiva" was editing Deisler in his Ediciones Mimbre dates from 1971. Also, by those years, we dedicated ourselves to the incipient circuit of Mail Art that, a short time ago, had been created by Ray Johnson and the Fluxus Movement. Particularly, this activity resulted to Guillermo, already exiled in Bulgaria, from capital importance, to be kept abreast of all what was occurring and of the artistic movements that were being generated.
Let us hear to Deisler himself: "For the Latin American people - and we are already quite a number of creators that, voluntarily or impelled by political circumstances, have been obligated to the exile community - Mail Art becomes the palliative that neutralizes this situation of "expired citizens", as has considered to call the Paraguayan writer Augusto Roa Bastos to this massive emigration of 'workers for the culture' from the South American continent".
With those artistic supports, the graph, the visual poetry, the Mail Art and, afterwards, the scenery, he knew how to develop and to expand his exceptional technique of engraver, for which he was considered one of the best of the world.
He will also be remembered by his editorial labour - not only by the excellence of his "handmade" issues, above all in his Chilean period through Ediciones Mimbre, but, furthermore, by his magazine "UNI/vers", with 35 numbers. This magazine was accomplished under the sign of the co-operation and artistic interaction that joined hundred of international creators of the most assorted technique and formation.
The singular situation Guillermo Deisler's life places him as the fruit as well as the encounter of multiple cultures: that of his family ancestors: the German; then the Chilean - the autochthonous cultures mixture and the cultures of the conquerors-, the Araucanian Indians, the mapuches, the natives, etc; afterwards, the encounter with the millenarian Greco-Latin cultures in his Bulgarian exile community and, finally, the return to the culture of his "grandparents": the German.
Let us listen to Deisler again: "Perhaps by the same personal experiences, an integration sense of many cultures or cultural features was developed in my work as a natural posture, as also a way to observe the facts as the interaction of an infinity of factors. Because it had been mixed in myself the so diametrically opposite - but, perhaps, complementary - cultures of my forebears: on the one hand, the acceptance of the foreign element and, on the other, the rapid assimilation that in front of the absence of pressures and tensions are expressed in a living together that gives the character to our no identity".
In Deisler all those cultures are concentrated and expanded, generating a multifaceted and universal being, the prototype of the "networker", in whom all those expressions live together in a kind of an individual plural culture, in spite of the apparent contradiction.
Is it, perhaps, about the artist in the " global village" ? Precocious expression for the decomposition of the local cultures or of its "hybridization" with the metropolitan cultures (according to the sociologist García-Canclini)?
The work of Guillermo Deisler marks that brutal opposition: we assist to the culture globalization of the countries of the first world. This will determine the disappearance of the old and/or far away cultures from the rest of the world, which are not prepared either to defend themselves or to face the uncontrollable extension of the massive media. Precisely, under the stone of the unquestionable reivindication of a universal language and the irrestrictable communion with everybody and with everything - unrenounceable principle of the network - is hidden the crab that will swallow all those communities - defenseless and fragile as compared to the satellites, modems and computers - that can not be integrated on their own to the "international style".
The post-industrial capitalism has little interest to preserve some nuance in the sonority of a back vowel, for example, or the meaning area that could assume a local speech; for the only things that touch capitalism are the sales of its products. As a testimony of what is going to disappear, the work of Guillermo Deisler seems to have an application (including the handycraft of his preferred technique: the engraving); not only the images and senses of his homeland, Chile, but, also, the classic and millenarian ones of the old Europe, which now are being substituted by the models of Benneton walking along in some Disneyland, wearing a Robert Lewis, eating a Hamburger at McDonald's and drinking a very cold Coke. Woe to the conquereos!      Clemente Padin
 
 
 
OPERE / POETRY FACTORY
http://www.artes.uchile.cl/download.jsp?document=46477&property=attachment&index=0&content